Zapobieganie nękaniu

Zapobieganie prześladowaniu i nękaniu wymaga przejścia z tzw. modelu kar dla prześladowców, na system zerowej tolerancji. Zmiana musi następować kaskadowo: od dyrekcji, z udziałem nauczycieli i rodziców, uaktywniając dzieci i młodzież do bycia agentem zmiany społecznej (Kalman, 2008).

Słynny badacz Dan Olweus wykorzystał ten system w Szwecji i innych krajach skandynawskich z dużym powodzeniem. W USA dzieci i młodzież traktowane „inaczej” są bardziej nieśmiałe, mają problemy z fizyczną sprawnością. A osoby z tzw. LGBT (z ang. Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender) – skrótowiec odnoszący się do lesbijek, gejów, osób biseksualnych oraz osób transgenderycznych jako do całości, są prześladowane.

„Rzeczywista lub postrzegana orientacja seksualna jest jednym z najczęstszych powodów nękania uczniów przez swoich rówieśników, bardziej niż wygląd fizyczny” – twierdzi psycholog Peter Goldbaum (Novotney, 2008).

Podstawą nowych programów do zwalczania i zapobiegania prześladowaniu jest praktykowanie we wszystkich klasach promocji szacunku, godności jednostki, akceptacji, tolerancji i różnorodności.

W przypadku problemów opartych na nękaniu i zastraszaniu dotyczących kwestii wizualnych, autorzy popierają samopoznanie i poczucie bezsilności takich osób. Aby nauczyć ich zaprzestania komunikowania się językiem ciała, który czyni ich wrażliwymi celami. Można ich nauczyć pozytywnej samooceny, nowego języka ciała i skutecznych umiejętności komunikacji społecznej, a także sposobów na zdobycie większego wsparcia społecznego od rówieśników.

W swojej książce „Trzymaj się! Przewodnik własnej siły i pozytywnej samooceny dla każdego dziecka” (ang. „Stick Up For Yourself: Every Kid’s Guide to Personal Power and Positive Self-Esteem”) Gershen Kaufman i  współautorzy (1999) wyjaśniają:

„Pozytywne poczucie własnej wartości jest jedyną z najważniejszych umiejętności psychologicznych, jakich możemy kształcić, aby rozwijać się w społeczeństwie. Mając poczucie własnej wartości jesteśmy dumni z siebie i doświadczamy tej dumy ze swojego wnętrza. Bez dobrego samopoczucia, dzieci wątpią w siebie, żyją w presji, czują się bezwartościowe lub gorsze. . . Z poczuciem własnej wartości, dzieci czują się bezpiecznie wewnątrz siebie, są bardziej chętnie do podejmowania pozytywnego ryzyka, są bardziej skłonne brać odpowiedzialność za swoje działania, mogą poradzić sobie ze zmianami i wyzwaniami w życiu. Są także odporne na odrzucenia, rozczarowania, porażki i przegrane (p. ii).”

Poczucie własnej wartości nie powinno być mylone z arogancją, pogardą lub wielkim ego. Ludzie, którzy mają pozytywne poczucie własnej wartości, nie przejmują się tym, co inni myślą o nich. Są pewni swojej wartości i szczęśliwi w w swoim życiu.

Historycznie, zastraszających uważano za osoby mające rozmaite ‚luki’ w swoim zdrowiu psychicznym. Najnowsze badania ujawniają inną dynamikę społeczno-operacyjną. Wiele osób zastrasza i nęka innych by wspiąć się w hierarchii społecznej wśród swoich rówieśników. Najczęściej znęcanie się występuje wśród uczniów, którzy są na etapie pojmowania siebie jako średni do wyższego statusu społecznego w ich szkołach. Takie sytuacje nie mają zwykle miejsca wśród uczniów z najniższego lub najwyższego statusu. Zespół amerykańskich socjologów przeprowadził badania wśród 3700 uczniów w USA, w klasach od 8 do 10, analizując akty agresji społecznej i przyporządkowując je do statusu społecznego (Faris & Felmlee, 2011). Każdy student został poproszony o wypisanie listy pięciu uczniów, którzy byli dla niej/niego niemili, zabrali mu coś istotnego, bądź stosowali agresję zmierzającą do spowodowania bólu lub krzywdy, zarówno fizycznych jak i emocjonalnych. Status był ustalany w oparciu o to jak bardzo „w centrum” swoich przyjacielskich więzi znajdował się dany uczeń, który nominował także swoich pięciu najlepszych przyjaciół. Ci, którzy mieli najwyższy status, nie musieli nikogo prześladować, a ci, z najniższym statusem, nie mieli siły społecznej,  aby używać agresji.

Więcej informacji nt. zastraszania:  www.nobully.org (ang. wersja językowa).


FRAGMENT ORYGINALNEGO TEKSTU AUTORSTWA PROFESORA PHILIPA ZIMBARDO Z WWW.HEROICIMAGINATION.ORG [23.05.2017]. CAŁOŚĆ POCHODZI Z KSIĄŻKI P.ZIMBARDO PT.”CORE CONCEPTS IN PSYCHOLOGY 8TH ED.” (2017).
PRZEKŁAD: JUSTYNA KAPELAN
OPRACOWANIE: DR HAB. AGNIESZKA WILCZYŃSKA

 

Wyrażasz zgodę na tzw. "ciasteczka" korzystając z tej witryny internetowej. Więcej informacji..

Pliki cookies na tej stronie internetowej są włączone, aby zapewnić Ci jak najlepsze przeglądanie. Jeśli używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie po kliknięciu "Akceptuj", to wyrażasz zgodę na to zgodę. Wyciąg z polityki bezpieczeństwa: §3. Pliki cookies 17. Witryna www.hip.org.pl używa cookies. Są to niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez serwer www i przechowywane przez oprogramowanie komputera przeglądarki. Kiedy przeglądarka ponownie połączy się ze stroną, witryna rozpoznaje rodzaj urządzenia, z którego łączy się użytkownik. Parametry pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył. Cookies ułatwiają więc korzystanie z wcześniej odwiedzonych witryn. Gromadzone informacje dotyczą adresu IP, typu wykorzystywanej przeglądarki, języka, rodzaju systemu operacyjnego, dostawcy usług internetowych, informacji o czasie i dacie, lokalizacji oraz informacji przesyłanych do witryny za pośrednictwem formularza kontaktowego. 18. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszych witryn, aby usprawniać funkcjonowanie serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację. Stosujemy pliki cookies, aby zagwarantować najwyższy standard wygody naszej witryny, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.

Zamknij.