">">">

Wychowanie bohatera

tytul3

Będąc małymi dziećmi udawaliśmy różnych bohaterów – Spidermana, Batmana – i razem mogliśmy ratować świat.

Bycie 7-latkiem przekonanym o swojej niesamowitej mocy i możliwości pomagania ludziom to wspaniałe uczucie.

Dlatego chcemy, aby nasze dzieci poczuły ten sam dreszcz radości widząc samych siebie jako bohaterów.

Ale chcemy dla nich też więcej: żeby rzeczywiście były bohaterami w swoim życiu – środowisko w którym przebywają tego potrzebuje.


Według amerykańskiego Ministerstwa Edukacji każdego dnia 60 000 uczniów unika pójścia do szkoły, bo boją się, że będą prześladowane.

Bardziej szokujące jest to, że ten strach jest uzasadniony: jak wynika z raportów, 25% publicznych szkół zgłasza przypadki prześladowania w dziennych i tygodniowych odstępach.


Sytuacja w Polsce 

TŁOZ oszacowań dotyczących dręczenia w polskich szkołach wynika, że dotyka to ok. 10 % polskich uczniów.

..

..

..

..

Jak sprawdzono w badaniach HBSC (Health Behaviour in School-aged Children) w roku szkolnym 2009/2010 za ofiary dręczenia można było uznać (dręczeni co najmniej dwa-trzy razy w miesiącu w ciągu ostatnich kilku miesięcy):

• wśród 11-latków: 14% uczniów (10% dziewcząt i 17% chłopców)
• wśród 13-latków: 11% uczniów (8% dziewcząt i 14% chłopców)
• wśród 15-latków: 7% uczniów (5% dziewcząt i 8% chłopców)

(Mazur & Małkowska- Szkutnik, 2011, s.155)
logoPełny raport: http://www.ibe.edu.pl/pl/media-prasa/aktualnosci-prasowe/381-przemoc-w-polskiej-szkole-jak-naprawde-wyglada

 


 

Jak wychować Bohatera?

Gapie stoją i patrzą, w czasie kiedy inne osoby są prześladowane.

Bohaterowie nie pozwalają aby dochodziło do przypadków znęcania: interweniują i wzywają pomoc. Ratują świat – ratując jedno dziecko.

okoGapie obserwują jak zło się rozrasta, ale są zbyt przerażeni, lub po prostu apatyczni, żeby zareagować.

Gapie – wszyscy dorośli – nie zrobili nic, kiedy amerykańscy żołnierze nadużywali swojej władzy na więźniach w Abu Gharib.

Gapie są milczącą większością, która sprawia, że podłość jest jakoś akceptowana, a nawet powszechna.

Z drugiej strony, bohaterowie mają dwie kluczowe cechy według badaczy heroizmu – Prof. Philipa Zimbardo i Zeno Franco’a. Po pierwsze, żyją zgodnie ze swoimi wartościami i przekonaniami. Bronią prawdy przez wielkie P. Po drugie, potrafią ponieść osobiste ryzyko, aby czegoś dokonać.

 

Większość dzieci i ich rodziców prawdopodobnie również, obawia się konsekwencji przeciwstawienia się tyranowi podwórka. „Bo co jeżeli znęcający się skieruje swój gniew na nasze dziecko?”

Bohaterskie zachowanie może oznaczać, że nasze dzieci będą narażone na społeczne, emocjonalne i fizyczne szkody.

 

Zakładając, że dana sytuacja nie jest żywcem wyciągnięta z filmu „Władca much” (tj. gdzieś są dorośli, nawet jeżeli nieco zaspani), wolelibyśmy aby nasze dzieci podjęły to ryzyko, a nie zostawali „gapiami”.

 

 

 




 

 

NAPIS_2

 1.

2.

3

4

 

 

 


Wykorzystano oryginalny tekst autorstwa Christine Carter;
Przekład: Justyna Kapelan
Opracowanie: dr Agnieszka Wilczyńska