">">">">">

„Upadek facetów: Dlaczego Chłopcy cierpią i Co możemy z tym zrobić”

W związku ze zbliżającą się premierą książki Profesora Zimbardo i Nikity Coulombe, pozostając w konwencji, przypominamy artykuł związany z publikacją pt.: „Upadek facetów: Dlaczego Chłopcy cierpią i Co możemy z tym zrobić”.” ( tyt. org. The Demise of Guys: Why Boys Are Struggling and What We Can Do About It”).

 

Czy zastanawialiście się jak mężczyźni są przedstawiani w filmach, w ostatnich latach? Widzieliście zapewne takie filmy jak “Wpadka” [Knocked Up], “Miłość na zamówienie” [Failure to Launch],”Bez smyczy” [Hall Pass], „Niezliczona” [Old School], albo serię filmów „Jackass”. 7174425.2

Wszystkie wiodące postacie mężczyzn są przedstawiane jako osoby “przegrane”, zazwyczaj niezdolne do wzięcia za siebie odpowiedzialności, kreślące zawiłe, rzadko możliwe do zrealizowania, plany i ogólnie podejmujące działania dalece przeciwne od jakiegokolwiek zaangażowania. Nie tylko unikają oni przyszłości, ale i czasem próbują żyć w blasku minionej świetności, aby unikać życia w teraźniejszości. Wydaje się więc, że nie mają oni zbyt wiele wartości do zaoferowania społeczeństwu, poza zdolnością do rozbawiania innych bohaterów i oczywiście publiczności.

Być może media odzwierciedlają tylko trendy rzeczywistości. Ze statystycznego punktu widzenia, mężczyźni wypalają się naukowo, wyczerpują się społecznie w kontaktach z dziewczętami, a w późniejszym życiu kobietami. A może jest na odwrót?

Filmy potrafią być zabawne, ale jakie skutki przynoszą ukazywane w nich stereotypy dla młodych, dorastających i oglądających je chłopców?

Badanie przeprowadzone na grupie 20 tysięcy osób, którego efektem jest publikacja książki: „Upadek facetów: Dlaczego Chłopcy cierpią i Co możemy z tym zrobić”, motywowane było chęcią znalezienia czynników przyczyniających się do problemów motywacyjnych i społecznych młodych mężczyzn. Najpopularniejszą odpowiedzią– 2/3 uczestników zgodziło się z nią – było stwierdzenie, że powodem takiej sytuacji, są sprzeczne sygnały płynące z mediów, różnego rodzaju instytucji, rodziców i rówieśników, a dotyczące tego jakie są dopuszczalne i pożądane zachowania mężczyzn.  71rxVb9GmqL._SL1500_

Oznacza to, że w społeczeństwie nie ma pewności, co to znaczy być mężczyzną, a Ci, którzy powinni stanowić przykład i wskazywać drogę, nie są dobrymi przewodnikami. A to wpływa na męską zdolność do osiągnięcia sukcesu.

Ojcowie stracili swój przykład. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej zajmują pierwsze miejsce w światowych rankingu uprzemysłowionego świata – pod względem osierocenia. 40 procent wszystkich dzieci, które rodzą się w USA, wychowują samotne matki (w tym 50 procent z nich to dzieci matek poniżej 30 roku życia).

Matki są świetne w bezwarunkowej miłości, niezależnej od wyników ich dziecka, a ojcowie motywują synów, aby bardziej się starali, nie poddawali i dążyli do sukcesów.

Niestety, nawet w pełnych rodzinach, syn w wieku szkolnym spędza pół godziny w tygodniu na rozmowie z ojcem (dane: USA – przyp. tłum.), w porównaniu do 44 godzin spędzanych przed ekranem telewizora lub komputera.

Bez dobrych męskich przykładów w życiu, chłopcy są zdezorientowani wobec dopuszczalnych męskich zachowań. Nie potrafią postrzegać obrazów prezentowanych w grach video, filmach i mediach w formie karykatur. Badania przeprowadzone przez Maya’ę Götz i Dafna’e Lemish wykazały, że chłopcy są bardziej niż dziewczęta wchłaniają wiadomości prezentowane w mediach. Dziewczyny zazwyczaj wybierają pewne fragmenty historii i włączają je do swoich marzeń, a chłopcy wyobrażają sobie siebie w sytuacji bohaterów i chcą przeżyć historię zbliżoną do oryginalnej wersji.

mcma.siu.edu

Chłopcy nie spędzają wystarczająco dużo czasu z ojcami czy mentorami, którzy mogą im wskazać odpowiednią drogę i nie jest to już odosobniony problem. Pierwszy raz w historii USA, chłopcy mają gorsze wykształcenie niż ich ojcowie. Wielu młodych ludzi widzi swoją przyszłość w ponurych barwach, a 70 procent badanych uważa, że nie będą tak zorganizowani jak ich rówieśnicy w innych uprzemysłowionych krajach.

W dokumencie PBS z 2006 roku zatytułowanym: „Raising cain: Boys in fokus”, pokazano, że 85 procent wszystkich leków stymulujących jest przepisywanych amerykańskim chłopcom. Ta interakcja mózg – zachowanie ma również wpływ na zmienne społeczne dotyczące ojcostwa. W 2010 roku przeprowadzono w Szwecji badania ponad miliona dzieci w wieku od 6 do 19 lat, z przedstawionych wyników możemy wywnioskować, że dzieci wychowywane przez samotnych rodziców są w 54 procentach bardziej narażone na ADHD, a Krajowe Centrum Statystyk Zdrowia poinformowało, że dziecko rozwiedzionych rodziców lub rodziców nie żyjących ze sobą, mieszkające z matką, w większości przypadków będzie potrzebowało profesjonalnego leczenia problemów emocjonalnych i behawioralnych. Fot. Fotolia

Udokumentowane zostały również dowody na wzajemną przyczynowość problemów ze skupieniem uwagi, impulsywnością, a grami video.

Naukowcy z Iowa State University i z Singapuru, zbadali ponad 3 tysiące dzieci i młodzieży w wieku od 3 lat, a wynikiem ich badań było stwierdzenie, że nawet przy uwzględnieniu płci, wieku, rasy, statusu ekonomicznego i wcześniejszych problemów emocjonalnych, dzieci, które spędzają więcej czasu grając w gry mają większy wskaźnik problemów związanych z uwagą. Odkryto także, że dzieci, które są bardziej impulsywne, lub sprawiające wrażenie rozemocjonowanych, będą spędzać więcej czasu interesując się gramy video, prowadząc tym samym do wyższego prawdopodobieństwa kolejnych dodatkowych problemów. Gry video są również związane ze zmniejszeniem zaangażowania w szkole, „odczulaniem” przemocy i mogą wpływać na sposób uczenia się i uspołeczniania danego dziecka, ze względu na brak równowagi pomiędzy czasem spędzanym na graniu, a czasem poświęcanym na inne działania towarzyskie.

Szkoły także coraz częściej stają się miejscem, gdzie mężczyźni nie są obecni jako mentorzy i wzór do naśladowania, ponieważ liczba nauczycieli płci męskiej nieustannie spada.

Szkolne lektury bardzo często opowiadają historie kobiet, zanika tym samym chęć czytania, a dla chłopców trudne staje się znalezienie tematu szkolnego, który będzie dla nich interesujący lub pobudzający ich wyobraźnię.

Gry video stały się alternatywną wersją fantazji dla mężczyzn. Biorąc pod uwagę wybór pomiędzy tradycyjnymi szkolnymi zadaniami, a ciągnącymi się bez końca, ekscytującymi i zróżnicowanymi grami, można zauważyć pewnego rodzaju konkurs. Przeciętny nastolatek gra około 13 godzin w tygodniu. W rozliczeniu rocznym daje to 676 godzin, czyli przykładowo cały miesiąc luty. Dr Jane McGonigal, pełniąca funkcję dyrektora ds. badań i rozwoju gier w Palo Alto, szacuje, że przy takiej tendencji, przeciętny młody człowiek w wieku 21 lat, będzie spędzać około 10 tysięcy godzin grając. Aby umieścić to w kontekście życia, przeciętny student spędza 4800 godzin na nauce itp. aby uzyskać tytuł licencjata.

Problem wśród młodych chłopców zaostrza ogólna dyspozycyjność 24/7 i swobodny dostęp do wszelkich treści zawartych w sieci Internet. Nadmierne śledzenie stron internetowych, również zawierających treści pornograficzne i postępująca izolacja, stały się nową formą uzależnienia, w którym różnorodność pozwana na unikanie przyzwyczajeń, a przemysł związany z treściami pornograficznymi ma do zaoferowania nieskończoną gamę różnorodnych treści.

Mężczyźni muszą brać odpowiedzialność za naszych chłopców, a Matki natomiast, przestać zadowalać się sytuacją, kiedy syn jest bezpieczny w swoim pokoju, robiąc ‘cokolwiek’ i zacząć śledzić jego aktywność towarzyską, aby syn potrafił się odnaleźć jako zwierzę społeczne. Generacja chłopców potrzebuje więcej męskich wzorców – odważnych, współczujących i bohaterskich – mniej wzorowanych na przegranych bohaterach filmowych.



Oryginalny tekst autorstwa Philipa G. Zimbardo i Nikity Dunkan z 25.05.2012r. opublikowany na stronie: www.huffingtonpost.com
Przekład: Justyna Kapelan
Opracowanie: dr Agnieszka Wilczyńska

Wyrażasz zgodę na tzw. "ciasteczka" korzystając z tej witryny internetowej. Więcej informacji..

Pliki cookies na tej stronie internetowej są włączone, aby zapewnić Ci jak najlepsze przeglądanie. Jeśli używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie po kliknięciu "Akceptuj", to wyrażasz zgodę na to zgodę. Wyciąg z polityki bezpieczeństwa: §3. Pliki cookies 17. Witryna www.hip.org.pl używa cookies. Są to niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez serwer www i przechowywane przez oprogramowanie komputera przeglądarki. Kiedy przeglądarka ponownie połączy się ze stroną, witryna rozpoznaje rodzaj urządzenia, z którego łączy się użytkownik. Parametry pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył. Cookies ułatwiają więc korzystanie z wcześniej odwiedzonych witryn. Gromadzone informacje dotyczą adresu IP, typu wykorzystywanej przeglądarki, języka, rodzaju systemu operacyjnego, dostawcy usług internetowych, informacji o czasie i dacie, lokalizacji oraz informacji przesyłanych do witryny za pośrednictwem formularza kontaktowego. 18. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszych witryn, aby usprawniać funkcjonowanie serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację. Stosujemy pliki cookies, aby zagwarantować najwyższy standard wygody naszej witryny, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.

Zamknij.