">">">">">

Początki Heroic Imagination Project

Trzy dekady po zakończeniu słynnego więziennego eksperymentu stanfordzkiego, który udowodnił, że „przerażająco normalne” osoby mogą popełniać alarmujące okrucieństwa, profesor Philip Zimbardo zakomunikował rzecz całkowicie przeciwną:

„We wszystkich życiowych sytuacjach, Ci sami ludzie mogą stanąć przeciwko złu i zostać Bohaterami”

Myśl tę Profesor Zimbardo zmaterializował poprzez uruchomienie Projektu Bohaterskiej Wyobraźni – Heroic Imagination Project, który wykorzystując własną stronę internetową i programy edukacyjne dla uczniów szkół średnich, stara się rozpowszechnić ideę „bohaterskiej wyobraźni” opierającą się na założeniu, że każdy może stać się bohaterem, wykorzystując do tego swoją wyobraźnię.HIP-Star2

Zamierzeniem projektu jest swoista „demokratyzacja” pojęcia bohaterstwa i pozbawienie go etykiety, że bohaterowie są niemal wyłącznie „niezwykłymi ludźmi”, a zastąpienie go stwierdzeniem, że są to ”zwykli ludzie, którzy w danej sytuacji mogą zrobić niezwykłe rzeczy”.

Pierwotnie, projekt opierał się na współpracy wielu wolontariuszy, a jego finansowanie rozpoczęło się dopiero niedawno, za sprawą wielu osób prywatnych i fundacji. Pieniądze zostały spożytkowane na wynajęcie biura w dzielnicy Presidio w San Francisco i stworzenie strony internetowej zawierającej wyjaśnienie „bohaterskiej wyobraźni”.

Program pilotażowy Heroic Imagination Project rozpoczął się we wrześniu 2009 roku w dwóch amerykańskich szkołach: Arise High School w Oakland, która posiadała małe zasoby i niewielką liczbę uczniów, oraz w Foothill Middle Collage w Los Altos, działającej w środowisku tzw. klasy średniej.

 milgramUczniowie spędzili zimowy semestr na nauce zasad psychologii społecznej, odnoszących się do pojęcia bohaterstwa. Oglądali filmy ze słynnych eksperymentów: badań Stanley’a Miligrama dotyczących posłuszeństwa władzy i pracy „więziennej” Prof. Zimbardo. Poprzez zapoznanie się z podstawową wiedzą psychologiczną młodzież mogła zrozumieć wpływ sytuacji na ich własne zachowanie, a także nauczyć się jak mogą przeciwstawiać się różnego rodzaju wpływom i podejmować niezależne bohaterskie działania.


Wpadliśmy na pomysł, że istnieje rodzaj przycisku – pauzy”, powiedział Clint Wilkins, kierujący wówczas projektem edukacyjnym. „To czego chcemy nauczyć dzieci, to wciskanie przycisku pauzy w ich własnej ścieżce dźwiękowej i używanie tych psychologicznych lekcji, tak aby wypełniali przestrzeń pomiędzy bodźcem a reakcją”.index3


Prof. Zimbardo wyjaśnił, że pierwszy impuls do Heroic Imagination Project zrodził się w 2007 roku i pochodził z jego własnych doświadczeń przy pisaniu książki „Efekt Lucyfera: Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?” oraz uświadomienia sobie, że mechanizmy psychologiczne dotyczące złego zachowania są częściej obiektem badań, aniżeli te związane z dobrym zachowaniem.


Książka to „..piętnaście rozdziałów o okrucieństwie, okrucieństwie, okrucieństwie.. ciągłe zło..”, komentował Prof. Zimbardo.


Poczułem, że potrzebuję zmiany punktu widzenia, a wraz ze mną czytelnik, więc ostatni rozdział jest zasadniczo o dobroci [..] Jego pierwsza część dotyczy tego jak oprzeć się siłom, które pomagamy tworzyć – dehumanizacji, deindywiduacji, posłuszeństwu władzy, dyfuzji odpowiedzialności… i wtedy podczas analizy literatury zdałem sobie sprawę, że nie wiemy prawie nic o bohaterstwie. Nie ma żadnych systematycznych działań.

The-HIP-Community-22


Wiosną następnego roku kalendarzowego uczniowie rozwijali już własne projekty, w celu ćwiczenia swojej „bohaterskiej wyobraźni”. Planowali i identyfikowali tych zwykłych ludzi wokół nich, którzy dokonywali bohaterskich czynów, aby później udokumentować ich historie.


Heroic Imagination Project połączył ponadto uczniów Woodside High School z mieszkańcami Palo Alto’s Sunrise Senior Living [domu dla seniorów –tłum.] w programie TechHeros, w którym uczniowie pomagali osobom starszym zaznajomić się ze współczesną technologią, aby Ci mogli poprawić jakość  życia i dokumentować bogactwo swojej wiedzy.154333_483751974992998_456489113_n
„..jest takie stare indyjskie powiedzenie, które uwielbiam cytować. Nie wiem kto to powiedział, ale uwielbiam jego znaczenie” powiedział Jenny Donegan, menedżer programu TechHeros. Mówi się, że:
„Gdy stary człowiek umiera, to jakby spłonęła biblioteka. Więc jedną z najpiękniejszych rzeczy dotyczących każdego uczestnika programu jest to, że ma on/ona możliwość zostania bohaterem w swoich własnych historiach i w historiach o innych..
Prof. Zimbardo żywi przekonanie, że pojęcie heroizmu – którego w jego odczuciu straciło na wartości w ciągu ostatnich dziesięcioleci – będzie reaktywować się ze zdwojoną siłą.


Bohaterami byli zawsze mężczyźni – wojownicy tacy jak Achilles, Agamemnon, Odyseusz,” mówi prof. Zimbardo – „to eliminuje kobiety, eliminuje młodych ludzi. Bohaterowie wojenni czy filmowi to głównie mężczyźni lub dorośli zabójcy..illus-069

W rzeczywistości, co podkreśla Profesor, nawet współcześni bohaterowie, tacy jak Matka Teresa, Nelson Mandela, Martin Luther King Jr., a nawet Gandhi, są w pewnym sensie nieodpowiednimi bohaterami dla przeciętnych ludzi:
Zorganizowali całe swoje życie wokół służby ludzkości. Dla większości ludzi, to zbyt wielkie poświęcenie.. pierwszy krok to zmiana koncepcji bohaterów..

Nadrzędnym celem jest to, aby zaangażować jak najwięcej ludzi, w każdym mieście i w każdym państwie tak żeby doświadczyli, że pasują do naszej definicji bohaterstwa przekazuje Profesor Zimbardo.

……………………………………………………………………………………………………………..

Wykorzystano oryginalny tekst autorstwa Ellory Israni, za zgodą Prof. Philipa G. Zimbardo
Przekład: Justyna Kapelan
Opracowanie: dr Agnieszka Wilczyńska

Wyrażasz zgodę na tzw. "ciasteczka" korzystając z tej witryny internetowej. Więcej informacji..

Pliki cookies na tej stronie internetowej są włączone, aby zapewnić Ci jak najlepsze przeglądanie. Jeśli używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie po kliknięciu "Akceptuj", to wyrażasz zgodę na to zgodę. Wyciąg z polityki bezpieczeństwa: §3. Pliki cookies 17. Witryna www.hip.org.pl używa cookies. Są to niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez serwer www i przechowywane przez oprogramowanie komputera przeglądarki. Kiedy przeglądarka ponownie połączy się ze stroną, witryna rozpoznaje rodzaj urządzenia, z którego łączy się użytkownik. Parametry pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył. Cookies ułatwiają więc korzystanie z wcześniej odwiedzonych witryn. Gromadzone informacje dotyczą adresu IP, typu wykorzystywanej przeglądarki, języka, rodzaju systemu operacyjnego, dostawcy usług internetowych, informacji o czasie i dacie, lokalizacji oraz informacji przesyłanych do witryny za pośrednictwem formularza kontaktowego. 18. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszych witryn, aby usprawniać funkcjonowanie serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację. Stosujemy pliki cookies, aby zagwarantować najwyższy standard wygody naszej witryny, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.

Zamknij.