Jak nauczyciele mogą kształtować nastawienie rozwojowe u uczniów?
1. Unikaj chwalenia inteligencji.
Ryzykujesz zniechęcaniem do rozwoju, głównie pochwalając inteligencję, zamiast doceniać znaczenie planowania i próbowania nowych podejść, Oto opinie, które podkreślają wartości planowania i wypróbowania różnych strategii uczenia się:
Rozwojowe nastawienie | |
Nie martw się, jeśli czegoś nie rozumiesz od razu. Skoncentruj się na kolejnych krokach. Jakie powinny być? | |
Jeśli nie rozumiesz tego typu pytań, spróbuj z innej perspektywy. Możesz je narysować lub zapisać. | |
Dobra robota! Opracowany plan badań bardzo Ci pomógł. |
Pochwały i opinie mogą zmienić sposób, w jaki uczniowie postrzegają proces uczenia się.
2. Używaj różnorodnych strategii nauczania.
Pokazanie uczniom różnych metod i strategii nauczania pomoże zbudować repertuar umiejętności uczenia się, aby sprostać różnorodnym wyzwaniom.
- Treść – w niektórych przypadkach używaj klipów wideo, klipów audio, prezentacji, albo przedmiotów, takich jak klocki na lekcjach.
- Procesy – daj uczniom szansę nie tylko pracować indywidualnie, ale także w parach, małych i dużych grupach.
- Produkty – pozwól zademonstrować zrozumienie treści na różne sposoby na testach, projektach i zadaniach.
Rozszerzając swoją taktykę nauczania, uczniowie powinni wyostrzyć szereg umiejętności. Na przykład wielu nauczycieli matematyki używa różnych gier matematycznych, aby urozmaicić swój zwykły zestaw narzędzi pedagogicznych.
Pamiętaj, że korzystanie z różnych strategii nauczania w tradycyjnej aranżacji sali może być trudne. Rozważ elastyczny układ sali, aby obejść niektóre ograniczenia środowiskowe, jakie możesz napotkać w swojej przestrzeni edukacyjnej.
3. Przedstaw proste elementy grywalizacji.
Niektóre aspekty grywalizacji – stosowania elementów gier wideo w klasie – mogą podkreślać postępy uczniów zamiast podkreślać błędy. W szczególności możesz łatwo modyfikować sposób prezentowania znaków w testach i zadaniach. Zamiast przyznawać tylko procenty lub oceny, dawaj punkty w postaci punktów doświadczenia (XP).
Na przykład, jeśli student zdobywa 85% na teście, daj mu 8,500 XP. Możesz również przyznać XP za wykonanie zadań, uczestnictwo w zajęciach lub cokolwiek, co demonstruje próbę nauki. Uczniowie wielu nawet aktywnie podejmują się zajęć pozalekcyjnych, podobnie jak wypełniają zadania i misje w grach wideo.
Dzięki temu mają jasny punkt odniesienia, widząc ile się nauczyli i czego dokonali. I zamiast iść w dół ze 100%, idą pod górę od zera XP.
4. Naucz wartości pokonywania przeszkód.
Wyjaśnienie nieodłącznych zalet pokonywania przeszkód może pomóc uczniom w rozwijaniu sposobu ich myślenia. Szczególnie zaleca się nauczanie o wpływie na mózg, gdy ludzie przechodzą się przez swoje strefy komfortu, aby uchwycić trudne koncepcje. Neurony tworzą silniejsze połączenia, co prowadzi do poprawy inteligencji w czasie. Dlatego wysiłek i trudność są ścieżkami, a nie blokadami drogowymi, aby stać się mądrzejszymi.
5. Zachęć uczniów, aby rozwijali swoje odpowiedzi.
Prośba o rozwinięcie myśli podczas dyskusji ujawnia, co robią i czego nie rozumieją uczniowie, zachęcając ich do przetwarzania treści na głębszym poziomie, gdy zastanawiają się nad swoimi reakcjami.
Daj uczniom możliwości dzielenia się i poszerzania swoich opinii, uruchamiając:
- Aktywne uczenie się – Czy to w małej, czy dużej grupie, uczenie się oparte na problemach pozwala uczniom na współpracę i wymianę myśli między sobą.
- Sesje pytań i odpowiedzi po prezentacjach – Zachęć uczniów, aby zadawali pytania prezenterowi, pozwalając mu na zagłębienie się w ważne punkty.
Kiedy zachęcacie uczniów do rozwijania swoich myśli i odpowiedzi, powinni oni lepiej rozumieć tematykę i wyraźnie widzieć wartości wysiłku i krytycznego myślenia.
6. Wyjaśnij cele abstrakcyjnych umiejętności i pojęć.
Nauczanie przedmiotu wypełnionego abstrakcyjnymi umiejętnościami i koncepcjami? Zaszczepienie mentalności wzrostu może wtedy wymagać więcej pracy. Dzieje się tak dlatego, że jeśli większość uczniów ma trudności z określeniem rzeczywistych zastosowań koncepcji, mogą nie widzieć celu, jakim jest poprawienie ich wiedzy na ten temat.
Jeśli uważasz, że tak jest w przypadku danej umiejętności lub tematu, zbadaj i wyjaśnij:
- Dlaczego jest znaczący
- Jakie są jego zastosowania poza klasą
- Jak to pomoże uczniom w przyszłości
W ten sposób większość uczniów powinna zainteresować się kiedyś abstrakcyjną koncepcją i chcieć ją zrozumieć na głębszym poziomie.
7. Wdrażaj notowanie celów.
Jako bilet wyjściowy poproś uczniów o:
- Ustalenie celów edukacyjnych dla siebie.
- Omówieniu postępów w kierunku osiągnięcia tych celów.
Na przykład uczeń może wyznaczyć cel, aby zdobyć określoną ocenę w nadchodzącym teście. Aby osiągnąć ten cel, uczeń musi zapisać kroki, które podejmuje. Mogłyby one obejmować określoną liczbę dodatkowych zadań domowych.
Bez względu na cel, uczniowie powinni postępować zgodnie z metodą SMART:
- Konkretny
- Mierzalny
- Osiągalny i uzgodniony
- Realistyczny
- Oparty w czasie
Tego rodzaju wyznaczanie celów jest w pewnym sensie ucieleśnieniem budowania mentalności wzrostu. Uczniowie pracują nad poprawą, odwodząc się od myślenia o ich cechach i umiejętnościach. Co się stanie, gdy osiągną swoje cele? Będą wiedzieć, że wzrost jest zawsze możliwy.
8. Mów „jeszcze”.
Słowo „jeszcze” może zmienić zdania dyskredytujące na pozytywne, promując wzrost.
Ta lingwistyczna sztuczka działa szczególnie dobrze w przypadku zdań, które zawierają „nie może” lub „nie”, ponieważ odwraca negatywną konotację.
Zobacz sam, dodając „jeszcze” na końcu tych zdań:
- Nie mogę zrobić długiego zadania…
- Nie mam umiejętności, aby odpowiedzieć na to pytanie…
- Nie rozumiem klauzul zależnych i niezależnych…
Pokazujesz, że opanowanie umiejętności i zrozumienie koncepcji jest zawsze możliwe – zależy to tylko od czasu, wytrwałości i próbowania różnych technik uczenia się .
9. Pomóż uczniom zmienić ich język
Uczniowie o stałym nastawieniu widzą słabe wyniki jako naganę za ich umiejętności. Zamiast tego możesz pomóc im postrzegać walkę jako szansę na poprawę umiejętności i zrozumienia.
Język – pisany, mówiony i myślowy – jest narzędziem do osiągnięcia tego celu.
Zastanów się nad poniższą tabelą:
Stałe nastawienie | Rozwojowe nastawienie |
Jestem tak dobry, jak to tylko możliwe | Istnieje możliwość poprawy dzięki odpowiedniemu podejściu |
To zbyt trudne | Czas spróbować niektórych strategii, których się nauczyliśmy |
Zrobiłem kolejny błąd | Kolejna szansa na naukę |
Tyle słów odpowiedzi wystarczy | Mogę dodać więcej do tej odpowiedzi |
Nie jestem dobry w tym temacie | Nie jestem jeszcze dobry w tym temacie |
10. Użyj folderów sukcesu
Przez cały semestr lub rok uczniowie mogą mieć trudności z zapamiętaniem postępów i osiągnięć. Foldery sukcesu rozwiązują ten problem, dostarczając dowodów z pierwszej ręki.
Co to są foldery sukcesu? Aby to zrozumieć musisz wykonań poniższe czynności:
- Utwórz foldery – Daj każdemu uczniowi folder – z tektury lub sztywnego papieru. Na okładce poproś ich, aby narysowali zdjęcie lub napisali krótką historię przedstawiającą ich osobiste koncepcje sukcesu.
- Spersonalizuj foldery – każdego dnia lub tygodnia, wyznacz uczniom czas na dodawanie osobistych przykładów udanego uczenia się do folderu. Mogą to być streszczenia wypełnionych zadań, wyjaśnienia nowych koncepcji, których się nauczyły lub testy i zadania, które wykonali.
- Zastanów się nad folderami – przed rozpoczęciem kolejnego tygodnia poproś uczniów, aby przejrzeli foldery swoich sukcesów. Zachęca to do refleksji nad ich osiągnięciami, dostarczając dowodów.
ARTYKUŁ AUTORSTWA: Marcusa Guido w www.prodigygame.com/blog/growth-mindset-in-students/ [2018-12-02]
TŁUMACZENIE: JUSTYNA KAPELAN
OPRACOWANIE: DR HAB. AGNIESZKA WILCZYŃSKA