">">">

HIP w innych krajach

Heroic Imagination Project ma swoje oddziały w innych państwach europejskich – we Włoszech (HIP Italia), a także na Węgrzech, gdzie działa on pod lokalną nazwą Hősök Tere Initiative (w dosłownym tłumaczeniu z języka węgierskiego: Inicjatywa Placu Bohaterów).

hip2

Wszystko zaczęło się, kiedy Peter Halácsy, współzałożyciel dobrze działającej węgierskiej firmy Prezi, spotkał Profesora Philipa Zimbardo – amerykańskiego psychologa społecznego, który znany jest większości ludzi ze swojego słynnego eksperymentu więziennego w Stanford.

Z pomocą Petera Halácsy i wysoko umotywowanej grupy osób, w skład której wchodzą psycholog społeczny Gábor Orosz i menedżer Kinga Aszalós, również na Węgrzech, pod nazwą Hősök Tere Initiative, prowadzone są szkolenia bohaterów.

Gábor  Orosz i Kinga Aszalós wyjaśniali dziennikowi „The Bupadest Times” dlaczego akurat Węgry potrzebują bohaterów i jakich rzeczy musi się nauczyć bohater na szkoleniu.

Zapraszamy do lektury poniższego artykułu!

..

..

 

tytul

Młody człowiek leży nieprzytomny na ławce w parku. Mija go wiele osób, niektóre rzucają okiem, ale żaden z nich nie podchodzi aby pomóc.

Dziesięć minut później mężczyzna spada z ławki na ziemię nasączoną deszczem. Upływają kolejne dwie minuty zanim dwóch młodych ludzi zbiera się na odwagę, aby do niego podejść.

eksperyment1

To eksperyment przeprowadzony i nakręcony z ukrytej kamery z inicjatywy Hősök Tere, ale w prawdziwym życiu i w rzeczywistych sytuacjach zagrożenia działania podejmuje w większości tylko garstka ludzi. To jest właśnie cel HT – zmieniać takie reakcje za pomocą psychologicznych instrumentów i szkolenia Bohaterów.

eksperyment2

Jacy ludzie są bohaterami?

Aszalós: W naszej terminologii bohaterami są zwykli ludzie, których działania warunkowane są poprzez same wartości moralne, bez względu na to, jakie warunki społeczne ich otaczają.

Są to ludzie nieegocentryczni, zwracający uwagę na innych. Oczywiście jesteśmy zobligowani do pomocy, kiedy wymaga od nas tego sytuacja, ponieważ mimo wszystko, każdy z nas może się stać potrzebującym. Jednakże, nie zawsze jest łatwo podjąć jakieś działania. Bohater wie, w jakiej sytuacji pomoc komuś jest w jego zasięgu, nawet jeżeli wiąże się to z przekroczeniem pewnych norm społecznych.

.

Dlaczego Węgrzy potrzebują więcej bohaterów?

Aszalós: Biorąc pod uwagę historię naszego kraju, Węgrzy są bardzo pesymistycznym narodem. Jest to spowodowane częściowo przez  te wszystkie złe rzeczy, których doświadczyliśmy na przestrzeni lat.

Z tego powodu Węgrzy są bardzo często cyniczni, sceptyczni i ogólnie negatywnie nastawieni do świata. Potwierdzają to również rankingi krajów z największą liczbą samobójstw, gdzie Węgry zajmują trzecie miejsce w Europie.

W taki klimacie społecznym działa inicjatywa Hősök Tere – niezależnie od gier politycznych, opierając się na zasadach moralnych i wynikach badań naukowych z zakresu psychologii społecznej. Możemy zatem wiele osiągnąć. Świeże spojrzenie, które przynosimy ludziom, może dać im nadzieję i pokazać pozytywną stronę świata.

 

Jak wyglądają szkolenia bohaterów?

Orosz: Szkolenia bohaterów wykorzystują wyniki badań naukowych, które zebrał Profesor Zimbardo w Heroic Imagination Project USA. Podpierając się nimi możemy wyjaśniać uczestnikom np. co to jest ‘efekt gapia’ (im więcej świadków zdarzenia, tym mniejsze prawdopodobieństwo udzielenia pomocy przez daną osobę). Chcemy aby uczestnicy zrozumieli to zjawisko i swoją rolę w nim. Podczas szkoleń kursanci przypominają sobie swoje własne doświadczenia i dzielą się nimi z innymi. To pomaga rozpoznawać takie sytuacje w późniejszym czasie i przełamywać letarg obserwatora.

Dajemy uczestnikom również wskazówki w formie przewodnika pięciu kroków – na co powinni zwracać uwagę i jak należy się zachować w razie sytuacji wymagającej udzielenia komuś pomocy, zamiast stać i patrzeć wraz z tłumem.

Opracowaliśmy także drugi moduł, który dotyczy orientacji na rozwój. Jest on oparty na założeniu, że większość ludzi uważa, że ich umiejętności w danych obszarach są im przyporządkowane i niezmienne. Przykładowo:

Jestem słaby w matematyce”.

To oświadczenie osoby, która dotychczas miała złe oceny z matematyki. Jej determistyczny pogląd na swoje umiejętności, sprawi, że prawdopodobnie w przyszłości również otrzyma niską ocenę.

Z tego powodu, kiedy spojrzymy na naszej umiejętności z punktu widzenia rozwoju i wzrostu, zła ocena będzie oznaczała tylko, że potrzebujemy więcej praktyki i czasu, zanim odniesiemy sukces w tej dziedzinie.

 

Czy trzeba mieć talent, aby zostać bohaterem?

Orosz: Nie zrozumcie mnie źle, nie zaprzeczamy, że taki talent istnieje. Jednakże, aby odnieść sukces w danej dyscyplinie potrzeba również wiele wysiłku i treningu. Chcemy pokazać ludziom, że mogą się rozwijać. Wiedza ta może wyglądać na pierwszy rzut oka banalnie, ale uczestnicy naszych szkoleń uznają ją za bardzo przydatną – mogą spojrzeć wstecz i rozważyć rzeczy, które uznali za porażki, w nowym pozytywnym świetle.

 

Jakie są dotychczasowe reakcje uczestników?

Orosz: Wszystkie informacje zwrotne jakie otrzymaliśmy do tej pory były bardzo pozytywne,  co niezmiernie nas cieszy. Utwierdza nas to w słuszności naszych metod i celów. Widzimy duży potencjał w dzieleniu się tą wiedzą z jak największą ilością ludzi, z jaką to możliwe.

Dlatego też chcielibyśmy nieprzerwanie rozwijać dalsze moduły i sprawić aby nasz program uzyskał status akredytowanego w szkołach.

 

Dlaczego uważacie, że można osiągnąć długoterminowe zmiany za pomocą szkoleń?

Orosz: Po pierwsze, nasz program jest prosty – nie dążymy do wielkich bohaterskich czynów , tylko małych dobrodziejstw, które niestety nie są codziennością w dzisiejszym społeczeństwie. Mamy również jasność, że nikt nie zostanie bohaterem z dnia na dzień. Wymaga to od nas nieustającej praktyki, której powinna towarzyszyć autorefleksja. Ponadto, badania pokazują, że świadoma wiedza prezentowanych mechanizmów naprawdę pomaga podejmować działania w sytuacjach awaryjnych. Jeżeli już osiągniesz odpowiedni poziom, nie ma możliwości, aby wrócić do bycia ignorantem. Mamy w planach stworzenie systemu oceny zmian, aby móc mierzyć efekty długoterminowe naszych szkoleń. Dzięki temu, będziemy mogli pokazać, czy można uzyskać znaczące zmiany po upływie jednego roku. Zaletą systemu, jest także fakt, że nie znikniemy z ich życia po zakończeniu szkolenia.

.

Jeśli są tacy, którzy uważają, że chcieliby i mogliby wspomóc Wasze cele, jak mogą to zrobić?

Aszalós: Z wielką radością akceptujemy każdego, kto chciałby być częścią projektu. Na naszej stronie internetowej www.hosoktere.org można aplikować, aby zostać pomocnikiem. Szukamy osób z różnego rodzaju środowisk. Każdy może napisać jakie działania i umiejętności mógłby wnieść do projektu i ile czasu może nam poświęcać. Organizujemy regularne spotkania dla naszych wolontariuszy, gdzie poznajemy się nawzajem i każdy może znaleźć swoje miejsce w ramach HIP. Mamy już około 500 osób wspierających nas, również w formie pracy wolontaryjnej. Cieszymy się także z darowizn finansowych, dzięki którym możemy finansować edukację kolejnych trenerów.


Ogólny schemat współpracy w ramach Heroic Imagination Project

KRAJE HIP


 

Wykorzystano oryginalny tekst autorstwa Katrin Holtz z TBT.
Schemat HIP – opracowanie własne.
Przekład: Justyna Kapelan
Opracowanie: dr Agnieszka Wilczyńska